Ahad, 12 Januari 2014

Muhammad dan Quran 1

Pendahuluan:

Satu perkara yang menjadi kejutan kepada bukan muslim, yang memeriksa buku ini secara teliti, ialah ia bukan sebuah kitab seperti yang disangkakan. Apa yang mereka sangkakan pastinya ia adalah kitab lama yang datang dari padang pasir gurun sahara; dan mereka menjangkakan buku ini sepatutnya kelihatan seperti itu- sebuah buku usang dari padang pasir-.
Mereka mendapati ia tidak menggambarkan apa yang mereka jangkakan sama sekali. Tambahan pula, satu perkara yang menjadi telahan orang, ialah disebabkan ia sebuah buku lama yang datang dari padang pasir, ia sepatutnya bercakap tentang padang pasir. Ya, quran memang ada bercakap tentang padang pasir- beberapa ayat ada menyebut ciri-ciri padang pasir; tetapi ia juga bercakap tentang laut- apakah keadaan ketika berada dalam ribut di lautan.
Merchant marine
Beberapa tahun lalu, ada satu cerita di kalangan dipetik di Toronto berkenaan seorang lelaki yang berkecimpung dalam bidang bisnes perkapalan dan hidupnya hanya di lautan. Dia mempunyai seorang rakan muslim. Rakannya itu memberikan kepadanya terjemahan quran untuk dia baca. 

Dia sebenarnya tidak tahu apa-apa berkenaan sejarah Islam, tetapi dia merasa berminat untuk membaca quran. Selepas dia selesai membacanya, di membawa quran terjemahan tadi kepada rakannya yang muslim tadi dan bertanya, “ Muhammad ini, adakah dia pernah menjadi pelayar?” dia amat kagum dengan ketepatan maklumat yang quran gambarkan berkenaan ribut di lautan. Apabila dia diberitahu, “Tidak, Muhammad sebenarnya seorang yang tinggal di padang pasir,” ini cukup baginya. Dia memeluk Islam ketika itu juga.

Dia amat kagum dengan gambaran quran, kerana dia pernah menghadapi ribut di lautan, dan dia tahu bahawa siapa sahaja yang menulisnya, pastinya pernah berada di ribut di lautan. Gambaran ribut



مَوۡجٌ۬ مِّن فَوۡقِهِۦ مَوۡجٌ۬ مِّن فَوۡقِهِۦ سَحَابٌ۬‌ۚ ظُلُمَـٰتُۢ بَعۡضُہَا فَوۡقَ بَعۡضٍ

Bermaksud: ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis (an-Nuur 24:40)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan