Selasa, 18 Disember 2012

Israel zaman kini di dalam al-Quran? Negara Israel terbentuk daripada pelbagai etnik dan kewarganegaraan.

Negara Israel terbentuk daripada banyak etnik dan warganegara

Di sini, beberapa fakta asas berkenaan Negara Israel:

·       Sila lihat juga : Demografi IsraelAshkenazi JewsMizrahi JewsSephardi Jews dan Jabatan Etnik Yahudi.
·       Menurut Jabatan Statistik Israel, pada tahun 2009, dari kalangan rakyat Israel, tujuh juta, iaitu 75.4 % adalah terdiri daripada Yahudi dari pelbagai latarbelakang. Di kalangan mereka, 68 % adalah Sabras (kelahiran Israel), kebanyakan mereka adalah generasi kedua atau ketiga dan selebihnya adalah Olim (penghijrah ke Israel)- 22 % dari Eropah,  dan Amerika, dan 10% dari Asia dan Afrika, termasuk Negara arab.
·       Hampir setengah dari bilangan rakyat Israel adalah keturunan Yahudi yang berhijrah dari Eropah, manakala sejumlah yang sama adalah keturunan Yahudi yang berhijrah dari Negara Arab, Iran, Turkey dan Asia Tengah. Lebih dua ratus ribu merupakan dari kalangan Yahudi Ethiopian dan Indian, atau keturunan mereka. 

·      Ketika Pengumuman Negara Israel, majority Yahudi di dalam Negara dan kawasan itu adalah Ashkenazi.
·   Berikutan pengumuman itu, kebanjiran penghijrah Yahudi dan pelarian, memasuki Israel – kedua-duanya dari Eropah dan Amerika, dan juga dari dunia arab dan dunia islam. Kebanyakan penghijrah Yahudi pada tahun 1950an dan 1960an adalah Yahudi yang terselamat dari Holocaust, begitu juga  Yahudi Sephadic dan Mizrahi (kebanyakannya yahudi dari Maghribi, Yaman, Bukhara, Persia, Iraq, Kurdish dan komuniti-komuniti kecil khususnya dariLibya, Mesir, India dan Turkey).
  • Dalam dekad yang terkini, komuniti Yahudi yang lain juga telah berhijrah ke Israel termasuklah Yahudi Ethiopian, Russia, dan Bnei Menashe.

Perincian Yahudi Ashkenazi

Yahudi Ashkenazi, warga asal Israel boleh diterang dengan jelas asal usul mereka, seperti berikut:
a)    USSR
b)    Poland
c)     Ukraine
d)    Romania
e)    Amerika Utara dan Selatan
f)      German/Austria
g)    Amerika Latin
h)    Hungary
i)       Czechoslovakia
j)      Afrika Selatan


Latarbelakang kenegaraan asal bagi penduduk Israel terkini:
a)    Maghribi
b)    Iraq
c)     Yaman
d)    Iran
e)    Algeria/Tunisia
f)      Azerbaijan / Armenia/ Georgia/ Rusia Selatan
g)    Bulgaria/ Greec
h)    Turkey
i)       Libya
j)      Mesir
k)     Asia Tengah
l)       Syiria
m)  Lubnan
n)    India/ Pakistan
o)    Amerika Latin


Asal usul dan tempat kelahiran
Populasi pada 2009 adalah seperti berikut:
Asal
Populasi
Peratus
Israel
2,089,200
37.5%
Eropah-Amerika
1,939,900
34.8%
Africa
860,800
15.5%
Asia
679,300
12.2%
Jumlah
5,569,200
100%


Law of Return (Undang-undang Kepulangan)

       i.          Undang-undang ini merupakan perlembagaan Negara Israel yang memberikan kepada semua Yahudi dan sesiapa yang mempunyai pertalian darah, kebenaran untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan Israel dan untuk menetap di Israel.
      ii.          Ia telah dijadikan sebagai undang-undang oleh Knesset, Parlimen Israel, pada 5 Julai 1950, dan berhubungkait dengan akta Law of Citizenship (Undang-undang Kewarganegaraan) pada tahun 1952. Kedua-dua undang-undang ini mengandungi penyataan berkaitan agama, sejarah dan kenegaraan, begitu juga demokrasi, yang digabungkan secara khusus untuk Negara Israel.
    iii.          Dengan kedua-duanya ini, mereka memberikan layanan yang istimewa kepada orang-orang Yahudi untuk pulang ke tanah nenek moyang mereka.
    iv.          Undang-undang ini mengisytiharkan bahawa Israel membentuk sebuah tempat tinggal bukan hanya untuk mereka yang tinggal di Negara itu, tetapi juga untuk semua ahli keluarga Yahudi di mana sahaja mereka tinggal, sama ada mereka tinggal dalam keadaan kemiskinan dan bimbang ketidak-adilan, atau mereka kaya dan aman tenteram. Kediaman disediakan untuk mereka.
     v.          Undang –undang ini menisytiharkan bahawa kepada orang-orang Yahudi dan kepada dunia  bahawa Negara Israel mengalu-alukan kedatangan Orang-orang Yahudi di dunia untuk kembali ke tanahair asal mereka. (Sumber)

Akan tetapi, Allah Maha Kuasa telah menyebut ayat berikut berkenaan Israel, sejak 1400 tahun yang lalu

وَقُلْنَا مِنْ بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُوا الْأَرْضَ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآَخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفًا (104)
bermaksud: 104. dan Kami katakan kepada Bani Israil, sesudah Firaun (dibinasakan): "Tinggalah kamu di negeri itu kemudian apabila datang tempoh hari akhirat, Kami datangkan kamu Dengan bercampur-aduk. (Isra 17:104)


Terjemahan lain:
Pickthall:
[017:104] And We said unto the Children of Israel after him: Dwell in the land; but when the promise of the Hereafter cometh to pass We shall bring you as a crowd gathered out of various nations.

Keterangan dari ayat
Perkataan arab لفيفا bermaksud, seperti yang diterangkan dalam terjemahan di atas, untuk membawa secara bersama, satu kesatuan dari pelbagai tempat atau Negara.
Ini sememangnya, satu cara Negara Israel terbentuk selepas 1948 ketika Israel di isytiharkan sebagai Negara berdaulat, sehingga hari ini. Orang-orang Israel (yahudi) memang datang dari serata dunia dan Negara Israel sememangnya terbentuk dari pelbagai etnik dan kewarganegaraan.

bersambung di bahagian 3: Berlawan dari belakang dinding
Anda mungkin berminat membaca: 
Bahagian 3

Diambil dari sumber



Jumaat, 14 Disember 2012

Israel zaman kini di dalam Al-Quran?: Setiap dewasa lelaki atau perempuan adalah tentera di Israel. Bahagian 1

Apakah yang Allah Taala sebutkan berkenaan beberapa fakta zaman moden berkenaan Israel?
Al-quran yang mulia, dan Islam sesungguhnya dipenuhi dengan penyataan dan pandangan berkenaan sains. Penyataan-penyataan dari Allah Maha Kuasa menggambarkan bagaimana Dia mencipta sesuatu di Bumi dan di Alam Semesta. 
Apa yang menakjubkan ialah kesemua penyataan sains dan pandangan ini telah dibuktikan sangat bertepatan dengan sains dan penemuan-penemuan sains yang terkini. Allah Maha Kuasa telah menjadikan al-Quran sebagai wahyu terakhir, keajaiban dan bukti kerasulan Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم.  Kitab suci ini sememangnya teguh berdiri menghadapi ujian sepanjang tempoh sejak 1500 tahun yang lalu dengan dakwaan-dakwaannya, ramalan dan keajaiban penggunaan bahasa yang indah maknanya, dan ia berkali-kali menunjukkan kepada kita pada zaman ini dengan bukti-bukti yang melampaui jangkaan, bertepatan dengan sains dan penemuan yang mana tidak pernah diketahui oleh manusia pada 1500 tahun yang lalu.
Firman Allah: 
{ سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (53) }
Bermaksud: 53. Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam Yang terbentang Luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka Bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) Bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu? (Fussilat 41:53)

Setiap dewasa lelaki atau perempuan adalah tentera, di Israel.






Di sini beberapa fakta asas berkenaan ketenteraan di Israel:
·      Israel adalah Negara unik di mana ketenteraan adalah wajib untuk lelaki dan perempuan. Ia adalah satu-satunya Negara di dunia yang mengekalkan paksaan ketenteraan kepada wanita. Ini berterusan dari tradisi yang mana wanita menjadi pejuang pada perang kemerdekaan Israel. Yang lelaki berkhdmat untuk tiga tahun dan perempuan berkhidmat kurang dari dua tahun. Israel juga mempunyai peratus tertinggi latihan ketenteraan di dunia- 80% daripada penduduknya menerima panggilan berkhidmat ketenteraan.
·   Pengecualian: Mereka yang dikecualikan daripada berkhidmat adalah golongan minoriti yang tidak berkemampuan dari segi fizikal dan psikologi, perempuan berkahwin, perempuan yang mempunyai anak, pendeta agama (lelaki) yang belajar di Institusi Jewish Law yang diiktiraf dan perempuan yang memilih untuk melakukan khidmat masyarakat.
·     Populasi yang kecil rakyat Israel, bermaksud Negara ini tidak mungkin boleh mempunyai kekuatan ketenteraan yang besar berbanding isu keselamatan dan risiko pengganas yang ia hadapi. Untuk sebab itu, askar yang telah habis tempoh latihan (setelah dua atau tiga tahun) ia masih perlu berkhidmat sebagai simpanan sehingga berumur awal 50an, yang mana mereka perlu menyumbang lebih dari sebulan dari waktunya pada setiap tahun, ia termasuk latihan dan perkhidmatan secara aktif. Askar simpanan ini membentuk tulang belakang bagi mengumpulkan tenaga manusia untuk menjalankan tugas-tugas ketenteraan yang diperlukan. Bukan perkara pelik di Israel jika dua generasi dalam sesebuah keluarga berkhidmat secara serentak dalam tentera- bagi anak ia adalah khidmat wajib dan bagi bapa khidmat secara simpanan.

Selasa, 20 November 2012

Balik ke Tanjung Karang - Part 2


Segala kisah di bawah berlaku pada 18 Oktober 2012. Baru hari ini saya berkesempatan muatnaik cerita dan kisah ini.
_____________________________________________________________

Sekali lagi pengumuman, tapi kali ini meminta kami mengambil kupon makanan di kaunter Airasia. Beratur ambil kupon lima minit.

Sekarang dah ambil kupon. Beratur lagi sekali di hadapan reatoran Jesselton pula. Jarang sekali saya makan di restoran ini. Melainkan keadaan yang sebegini. Pengalaman penerbangan LEWAT di Labuan ini adalah kali kedua.

Entah apa menu yang disediakan di sini. Harapnya yang sedap lah. :)  .
Tadi masa saya beratur untuk mengambil kupon makanan, risau juga rasa, sebab saya tak ambil insuran. Tak tahu termasuk sekali atau pun tidak pakej makanan jika berlaku kelewatan seperti ini. Jadi, saya beranikan diri -alhamdulillah-ada kawan2 satu pesawat, Us Sharudin (USIA) dan tuan hakim mahkamah syariah WPKL.

Kupon dah dapat, makanan pun dah dapat. Alhamdulillah. Cuma tadi agak kelam kabut sedikit kerana petugas memberitahu nasi belum masak. Lalu kami beramai ramai meminta ditukar menu lain. Dapatlah roti sanwic. Ok lah tu.

Berkejaran pula untuk naik ke pesawat kerana pengumuman menaiki pesawat telah diumumkan. Terlihat di skrin monitor yang menayangkan jadual penerbangan tertera PANGGILAN AKHIR.
Masuk ke dalam pesawat, masih banyak kerusi kosong. Harapnya semua sempat masuk sebelum pintu ditutup.


Kelihatan satu-persatu penumpang masuk mengambil tempat masing-masing dalam pesawat.
Sekarang kami berada dalam pesawat dan sedang dalam perjalanan ke LCCT dijangka tiba pada 4.10pm.
Soalan dalam minda saya, bilakah saya akan sampai ke kampung?? LCCT -KL Sentral-Klang-Tanjung Karang. Malam kot.

Adakah ini ujian daripadaNya? Allahu a'lam. Ujian dari Allah datang dalam bentuk yang berbeza dan dalam kemampuan setiap hambanya. Cumanya kita sebagai hambanya perlu sentiasa berusaha dan bertawakkal kepadanya. Dan dalam diri perlu sentiasa beringat bahawa Qadarallahu wa ma yasha'u fa'al Allah mentaqdirkan dan apa yang dikehendakiNya berlaku. Reda atas segala ketetapanNya, inilah yang menjadi keutamaan. Gembira, sedih, senang, susah, kaya, miskin. Allah menyukai/mengasihi orang-orang yang sabar.
Sabarkah kita??
Sambung lagi nanti :)  .


Balik ke Tanjung Karang....


Perjalanan di bawah bertarikh: 18 Oktober 2012 lalu. Baru hari ini berkesempatan untuk muat naik kisah di sini.
______________________________________________________________________________
Hari ni bertolak balik ke kampung halaman di Tanjung Karang.

Menaiki penerbangan Airasia. Harga tiket lebih kurang RM 250+- pergi dan balik.
Semua penumpang dah dipanggil masuk ke dalam pesawat. Mencari tempat duduk masing-masing. Ya, tempat duduk saya 15B. Tengah rupanya. Masa daftar masuk di web tidak perasan lagi. Ye lah, saya tekan next, next, next... Nak cepat. Ermmm tak pelah. Mana-mana pun sama. Yang penting sampai ke destinasi.

Bila hati dekat dengan Allah


إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (18)
18. Hanyasanya Yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang Yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat Yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan Yang mendapat petunjuk.


Surah at-Taubah 9:18

Mari kita baca... ;)

Masjid (rumah Allah) di Malaysia ini biasanya tersergam indah. Kenapa? tak betul ker? Jom Lihat di bawah ini.

Isnin, 15 Oktober 2012

Ceramah Bicara Syiria

Disampaikan oleh : Moderator: Sham Kamikaze
Panel: 
1. Us . Nazmi
2. Us Abdul Rahman Muqri
3. Dr. Zainul Rashid

Bertempat di Masjid Jamek Annur, Labuan.
Pada: 13 Oktober 2012 (Sabtu) yang lalu.
Waktu:  Selepas solat fardu Isyak (8.00 pm)

Sebahagian daripada hadirin yang khusuk mendengar ceramah yang disampaikan.

Ucapan alu-aluan oleh pihak penganjur program ini. Gambar kiri: Syeikh Abdul Rahman Muqri dari Syiria

Alhamdulillah ramai juga yang masih setia menunggu sehingga selesai ceramah.




Isi kandungan ceramah:
1. Pengenalan Syiria dari sudut geografi dan dari sunnah nabi
2. Sejarah kepimpinan syiria
3. Punca terjadi peristiwa kebangkitan rakyat
4. Perkara yang berlaku sepanjang kebangkitan rakyat menolak pemimpin yang zalim. (Pembunuhan oleh pemerintah)
5. Isu akidah pemimpin dan rakyat syiria
6. Harapan rakyat syiria

Harapan saya:
1. Agar semua rakyat malaysia sentiasa beramal dengan al-Quran dan Sunnah
2. Sentiasa menjadikan peristiwa yang berlaku sekeliling kita sebagai panduan dan iktibar yang berguna.
3. Doakan kesejahteraan semua ummat islam diseluruh dunia.


Rabu, 3 Oktober 2012

Perjalanan hari ini

Agak kelam kabut sedikit perjalanan hari ini. Biasanya saya akan daftar masuk online sehari sebelum. Tapi pada kali ini, entah mengapa tidak teringat.

Penerbangan dijadualkan berlepas 7.45am. Jam 7am saya masih di rumah. Ishhh... Berdebar jantung takut tak sempat daftar masuk. Kaunter pulak akan ditutup jam 7.15am. Cumanya-Alhamdulillah-rumah dekat dengan airport. 2 minit dah sampai.

Memang tadi keluar rumah, tergesa-gesa. Hidupkan enjin motor, masuk gear terus jalan. Sekarang ni, motor saya parkir di airport. Insya Allah, motor tu selamat.

Sekarang ni, (semasa menulis) dalam pesawat. 

Bila direnung kembali, mengapa perlu berdebar-debar? Sedangkan, kalau terlepas pun boleh tukar ke penerbangan pada waktu petang. (Untuk makluman tiket menggunakan waran kerajaan. Urusan rasmi kerja).

Terfikir lagi.... Kalau berkaitan urusan agama ada tak saya rasa macam ini?? Bimbang terlewat solat setelah masuk waktu. Terkejar-kejar untuk datang ceramah. Takut terlewat apabila berjanji. Ada ke tidak yer??

Jawapannya: Ya dan tidak. Kadang ya. Kadang tidak. Masih perlu penambahbaikan dalam pengurusan akhirat.

Ya Allah perbaiki diriku dalam amalan agamaku. AMIIIN.

Perjalanan mengambil masa dua jam 30 minit +-. Apa yang boleh dibuat??  :) 1. Tidor. 2. Main game android. 3. Tengok cerita. 4. Ngaji quran. 5. Termenung aka khayalan. 6. Bersembang dengan orang sebelah.

Tak perlulah saya sebut apa yang saya buat dalam tempoh 2jam ni. Cumanya saya cuba mengisi dengan sebaik mungkin. Bermanfaat dunia akhirat. Yang nyata sebahagian masa saya, digunakan untuk menulis di blog ini.

Ya Allah, Taqabbal minni solihal a'mal. Bermaksud: Ya Allah, Terima lah amal baikku. Amiiin.

Bersambung lagi insya Allah.. :)




Selasa, 24 Julai 2012

KAU PUASA TAPI TAK SOLAT!!

Selamat menjalani ibadat puasa. Nampaknya kita sedang berada dalam bulan Ramadan. Umat islam diwajibkan berpuasa.

Gambar hiasan
Firman Allah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 
bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, difardukan ke atas kamu puasa seperti yang difardukan ke atas umat sebelummu, semoga kamu mendapat ketaqwaan. Baqarah (2:183) 

Ayat di atas merupakan seruan Allah kepada mereka yang mempunyai iman dalam dada mereka. Maka sesiapa yang terpanggil dengan seruan ini, pastinya dalam dada mereka ada keimanan.

Tapi kan, yang menjadi masalah ialah orang itu hanya berpuasa tapi tak solat!!! Saya merasakan ini adalah perkara yang banyak berlaku di Malaysia melalui pengamatan saya. Mengapa mereka hanya rajin puasa tapi tak solat??? Bukankah puasa itu lebih sukar, dari mendirikan solat? Solat hanya lima minit, paling lama pun 15 minit. Kalau puasa, masa yang diambil lebih dari 12 jam seharian. Hmmm.

PUNCA TAK SOLAT
Antara punca utama ialah tiada latihan. Iaitu sejak dari kecil mereka tidak dilatih oleh ibu, bapa atau penjaga tentang pentingnya solat.

Sabda Nabi:
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين واضربوهم عليها وهم أبناء عشر سنين وفرقوا بينهم في المضاجع
Bermaksud: Suruh anak-anakmu bersolat ketika umur mereka tujuh tahun, dan pukullah mereka kerananya ketika berumur sepuluh tahun, dan pisahkan tempat tidur mereka. HR Abu Daud : 495. Berkata Al-Albani: Hadis Hasan Sahih.

LATIHAN PUASA??
Banyak ibu bapa pada hari ini amat menitik beratkan dan memberatkan anak mereka dengan berpuasa pada bulan ini. Anak-anak yang baru berumur 5 tahun telah disuruh berpuasa padahal perkara yang ditekankan oleh nabi SAW adalah solat. Kesian anak-anak ini, atas salah faham ibu bapa, mereka yang menjadi mangsa. 

Antara ungkapan yang sering kita dengar "Saya nak latih anak saya puasa, supaya nanti bila besar senang nak puasa". Benarkah begini?? Saya tiada masalah dengan ungkapan tadi.Tapi pastikan seimbang dengan ibadat yang lain.

Masyarakat kita juga menyumbang kepada perkara ini. Biasanya orang akan bertanya " Adik puasa tak??", "Tak puasa, tak boleh raya", "Tak malu tak puasa". Ini menjadikan ibu bapa tergerak untuk mengambil langkah menggalakkan anak-anak mereka berpuasa. Ada juga yang memberi hadiah sekiranya anak-anaknya dapat melengkapkan ibadat puasa lengkap sebulan, atau memberi hadiah mengikut bilangan hari.

SEPATUTNYA BAGAIMANA?
"Adik dah solat?", "Jom adik, kita solat", "Adik, lepas solat kita sambung main semula, ok", "Adik solat penuh lima waktu, ayah bagi hadiah".

Kalau berkenaan puasa, setiap orang yang kita jumpa akan bertanya kepada anak kita (yang belum pun memaiyiz) "Puasa tak hari ni?" Tak percaya?? Cuba bawak anak anda jumpa kawan-kawan anda, jiran-jiran anda, sesiapa sahaja yang anda kenal. Pasti soalan yang sama akan ditanya. 

Saya amat menghargai keperihatinan semua masyarakat Muslim Malaysia. Tapi bukan itu sepatutnya yang berlaku. Solat banyak diabaikan oleh Muslim. Jadi apakah langkah yang perlu diambil supaya semua muslim di Malaysia dapat menunaikan solat secara lengkap lima kali sehari?? 

Latihan. Ya, latihan diperlukan. Ia diperlukan sejak kecil. Bukan hanya puasa. Tapi SOLAT. Sebab dalam hadis dalam nabi SAW amat mengambil berat perkara SOLAT.

JADI??
Puasa belum difardukan bagi anak-anak kecil sebab mereka masih kecil. Belum baligh. Jika ingin melatih mereka janganlah secara melampau memaksa. Ingat jangan dera mereka. Izinkan mereka makan apabila mereka lapar. Ok.

Solat juga tidak fardu ke atas anak kecil. Tapi latihan demi latihan adalah perlu. Bila sebut latihan, pemantuau berterusan perlu dijalankan. Sebab solat ni akan digunakan selama 365 hari setahun, 24/7, tanpa henti. Sebab itulah ia perlu diambil berat.

KESIMPULAN
Selamat berpuasa. Teruskan beribadat. Fahami setiap ibadat melalui Quran dan Sunnah. Terima kasih kerana membaca.

Khamis, 19 Julai 2012

JALAN-JALAN DI PAGI HARI SABTU (CARREFOUR)

Baru sempat di Update ke blog. 

Pagi pertama setelah pulang dari Labuan(malam 13 Julai sampai Klang), sebelum datang ke Carrefour ni kami tiga beranak pergi sarapan di restoran mamak. Waktu datang ke Carrefour ni, jam baru pukul 8 pagi, lebih kurang la. Biasanya sabtu dan ahad memang dibuka awal. Ni antara gambar yang sempat di ambil sekitar pasaraya ni.
Mungkin ada yang tertanya-tanya apsal la pagi-pagi buta ni tangkap gambar vendor mesin (mesin jual air) ni. Saya kan tinggal/kerja di Labuan, kat Labuan tak de ke mesin ni??? Ada, di Bangunan Ujana Kewangan. Tapi saya sengaja ambil bila melihat perbezaan harga yang ada antara harga di Labuan dan di Semenanjung, khususnya di pasaraya ini di Klang.
 Nampak bukan harganya?? Tertera Rm 0.70 pagi satu minuman panas. Di Labuan harga minuman yang sama, berharga Rm 1.00. Lebih mahal RM 0.20.
Harga minuman sejuk pula RM 0.70, di labuan sama je dengan di atas, RM 1.00. Kalau di Labuan saya lihat orang tak henti-henti membeli minuman dari mesin ni. Ramai peminat walaupun harganya RM 1.00. Sebenarnya saya pun tak pasti dengan harga yang tertera di gambar masih valid/sah hingga hari ni, saya tak sempat nak beli sebab tak ada duit pecah. Sempat ambil gambar je.
Pagi ni tak da orang lagi. Kalau tak silap, kurang 10 orang pengunjung waktu ni. Lengang betul. Kalau pergi waktu lain tak tau nak cakap... ramai. Segalanya mudah dan tenang.
Kawasan buah-buahan, sayur-sayuran, dan makanan basah.
Bila datang membeli-belah hari sabtu, beg plastik tidak disediakan. Semua pun tahu benda ni. Cuma masa dah ghairah nak shopping, terlupa nak bawa beg kain dari rumah. Alhamdulillah terlihat ruangan kotak yang tidak digunakan oleh pasaraya. Memang barangan semua diletak dalam troli, yang jadi masalah nanti bila sampai rumah, takkan nak angkat satu-satu barang yang dibeli. Kalau ada plastik senang la. 
Jadi apa lagi, gunakanlah kotak-kotak ni. Bukan perlu bayar pun. Percuma, tanpa bayaran. Ambil je. Kalau nak isi makanan, jangan ambil kotak sabun. Takut bau sabun masuk/melekat pada makanan. Ambil la kotak sayur ka, kotak buah ka, tengok la yang mana sesuai.

Kehidupan dunia tak sama dengan akhirat?
Untuk kehidupan dunia kita selalunya nak mudah dan nak cepat. Kalau bab ini kebanyakan manusia amat pantas memikir dan melaksanakannya. Pergi pasaraya pagi-pagi takut bersesak-sesak.

Tapi jarang yang mengambil iktibar yang sama untuk kehidupan akhirat. Pada waktu puncak (peak hour) kesesakan memang berlaku, kalau pergi kerja akan tersekat dalam kesesakan jalan, kalau telepon waktu ni, casnya lebih mahal. Pada luar waktu puncak contohnya 2 pagi, kalau bergerak ke ofis berapa masa yang diperlukan?? berbanding waktu puncak?? tentunya masa lebih singkat dan lebih cepat bukan?? Off course..la kan

Begitu juga, permintaan kita kepada Allah (doa), jadi bilakah waktu off peak? Tentunya malam hari selepas setengah malam. Sebab itu, kita dianjurkan bangun hidupkan malam dengan amalan seperti yang ditunjukkan oleh rasulullah. Ketika ini hanya benar-benar terpilih/terbaik sahaja yang berkemampuan bangun.

Doa kita ketika itu, -insya allah- akan diperkenankan oleh Allah tanpa sebarang hijab (halangan) lagi. Mari lah sama-sama kita menguatkan azam baru di sempenan bulan RAMADHAN ini.

Rabu, 11 Julai 2012

Memilih Pasangan (SIRI 2)- Pasangan Berharta

Setiap orang berhak memilih, lebih-lebih lagi dalam memilih calon suami atau isteri. Sekiranya semata-mata yang kaya (Tidak mengambil kira 3 faktor lain).
Hantaran zaman sekarang, sungguh kreatif
Entah berapa keping RM 100 ni??
Mengapa pilih yang berharta?
1. Mudah hidup aku lepas kahwin nanti. Cuci Kaki lah katakan. Semua tersedia.
2. Bahagia??
3. Money can buy every thing?
4. Yang penting kaya. Pedulik lah yang lain. (Mata duitan?)
5. Nanti panggil aku Datin okehh. Eh silap ... Puan Sri tau. Ye ke?
6. Sebab dia hensem? Tak hensem pun tak pe laa. Janji kayoooo.
7. Dia rajin ke Masjid? Ada ke yang macam ni?? Satu dalam sejuta kot. Sikit sangat ler.
Rumah di barat/eropah
Rumah orang kaya di Malaysia
Besaunya ekjoz

Mengapa jangan yang berharta?
1. Alamak, high maintanance la. Aku dah la gaji kecik.
2. Silap sikit terus naik court. Pening...pening
3. Nanti engkau dipandang rendah. "Dah la miskin, tak sedar diri!!", "Dulu , engkau tu aku yang pungut kasi harta kesenangan"
4. Sombong bahh.
5. Silap-silap aku yang kena jaga rumah. Househusband. Isteri, Puan Direktor beb....

Itulah kamu, jangan harta menjadi kriteria utama dalam memilih pasangan. Tapi kan, kadang-kadang si anak memang mahukan calon yang mempunyai ciri-ciri yang baik, mak bapak pulak yang bermata duitan, maka calon terbaik itu terpinggir, yang berharta (kononnya) yang dipilih. Ermmm.... Tak tau lah mana silapnya.

bersambung... Memilih Pasangan (SIRI 3) Pasangan Keturunan Mulia,Baik,Terhormat.

SIRI 1
SIRI 2
SIRI 3
SIRI 4
SIRI 5

Selasa, 10 Julai 2012

Pernah dengarkah?? Kisah Yahudi buta, Rasulullah memberi makan.

Tentunya pernah...kan kan kan??
Gambar Hiasan Sahaja
Di bawah ini ada satu kisah yang biasa disebut-sebut dan diceritakan oleh ustaz-ustaz termasuk saya sendiri. Kemudian saya terfikir sendirian berkenaan perawi "hadis" ini dan tarafnya. Setahu saya yang ilmu tak seberapa ini bahawa cerita di bawah adalah bukan hadis dan tiada asal usulnya dalam agama.

Mungkin sahabat-sahabat, para pembaca budiman dapat mengkhabarkan kepada saya berkenaan darjat "hadis" ini. Kisah di bawah amat menarik (sekiranya sahih) untuk diceritakan bagi mengambil pengajaran dari kisah ini. Namun sekiranya tiada sumber sahih maka tidak patut untuk saya menyebutnya lagi.

Mungkin anda pernah mendengar kisah di bawah:

Di pasar Madinah terdapat seorang yahudi buta lagi miskin, dan dia sentiasa mengingatkan setiap orang yang lalu dekat dengannya dan berkata kepada mereka "Sesungguhnya Muhammad adalah seorang pendusta, penyihir". Dia juga mencemuhnya dan mengejinya.

Walaupun begitu, Nabi SAW pergi kepadanya setiap pagi dan memberi makan kepada pemuda itu yang terlalu miskin tanpa Baginda berkata apa-apa walau sepatah perkataan dan tanpa memberitahu siapakah Baginda.

Berterusanlah begitu, Nabi SAW memberi makan kepadanya setiap hari sehinggalah datang saat kewafatan Baginda SAW, kemudian terputuslah bekalan makanan paginya.

Bengkel di Hotel Dorsett anjuran Cawangan Penguatkuasaan JAWI Labuan

Tarikh: 10 dan 11 Julai 2012
Masa: 8.00 pagi hingga 4.00 petang
Tempat: Hotel Dorsett , Labuan
Meja pendaftaran
Sedang menunggu kehadiran peserta lain sebelum majlis dimulakan.

APA??? Tak boleh puasa lepas nisfu Syaaban???

Perbincangan 
Terdapat beberapa hadis yang akan dihuraikan di sini
روى أبو داود (3237) والترمذي (738) وابن ماجه (1651) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( إِذَا انْتَصَفَ شَعْبَانُ فَلا تَصُومُوا ) . صححه الألباني في صحيح الترمذي (590) . 
Diriwayatkan oleh Abu Daud (3237), Termizi (738), dan Ibnu Majah (651), dari Abu Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda: Apabila masuk pertengahan Syaaban maka janganlah kamu berpuasa.
Disahihkan oleh Al-Albani dalam sahih Termizi.

Hadis ini menunjukkan larangan puasa selepas pertengahan Syaaban bermula enam belas.

Walaupun begitu,terdapat dalil yang mengharuskan puasa, antaranya:
Hadis 1:

Isnin, 9 Julai 2012

KELEBIHAN SYAABAN (3)

5. DENGAN AMAL SOLEH DI KEHIDUPAN DI DUNIA INI AKAN MENJAMIN KEJAYAAN KITA
Amal soleh adalah kejayaan sebenar di dunia ini.
Firman Allah: Kahfi (18:45-46)
وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرًا . الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلا

45. dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: kehidupan dunia ini samalah seperti air Yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin; dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
46. harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh Yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas Yang memberi harapan.

Segala nikmat kekayaan yang kita miliki, bukanlah jaminan bahagia di akhirat, yang paling penting ialah amalan yang kita lakukan dengan segala nikmat yang Allah beri.

Jumaat, 6 Julai 2012

AMALAN BULAN SYAABAN (2)

3. BERSEGERA BERTAUBAT
Taubat itu WAJIB. 
Firman Allah: Nur : 31
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
.........dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

Allah dalam ayat ini, memerintahkan supaya bertaubat.

Meninggalkan taubat adalah perbuatan zalim (dosa)


Firman Allah: Hujurat (49:11)

Khamis, 5 Julai 2012

AMALAN DI BULAN SYAABAN (1)


1. SYAA'BAN BULAN DIANGKAT AMALAN-AMALAN
حَدَّثَنِي أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ قَالَ
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنْ الشُّهُورِ مَا تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ
رواه أحمد والنسائي، وصححه الألباني
Bermaksud: Dari Usamah bin Zaid- RA- berkata: Aku berkata: Wahai Rasulullah, aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dalam bulan-bulan lain seperti puasamu dalam bulan Syaaban. Sabda Nabi: Itulah bulan yang mana manusia lupainya, di antara Rejab dan Ramadhan, iaitu satu bulan yang padanya diangkat amalan-amalan kepada Tuhan sekalian alam, Dan aku amat sukai amalanku diangkat ketika aku berpuasa. Hadis riwayat Ahmad dan Nasai'e dan disahihkan oleh Al-Albani.

Maksud (AMALAN-AMALAN): 
Setiap apa yang datangnya dari seseorang individu daripada perkataan, perbuatan dan keadaannya, ditulis dalam buku amalannya sama ada kebaikan dan keburukan. 
Gambar hiasan 
Firman Allah:

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ . وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
7. maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya) 8. dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya) Surah Alzalzalah : 7-8