Ahad, 21 September 2014

MUZAKARAH HAJI TAHUN 2013

Tulisan saya kali ini, baru sempat dimuatkan pada 20 September 2014. Jadi, banyak perincian program ni dah tak ingat.

Tempat: Hotel Hyaat Regency, Kuantan

Tarikh: 1-3 Februari 2013

Tahun ini (2013) kali pertama saya menyertai Muzakarah Haji Peringkat Kebangsaan Tahun 2013. Antara perbincangannya ialah permasalahan jemaah Haji tahun sebelumnya.

Para peserta adalah dari kalangan pengkursus haji dari setiap negeri di Malaysia. Wakil dari Labuan tiga orang, saya, Ustaz Abdul Rahman SMK Labuan dan Ustazah Hasinah.

Kami terbang dari Labuan dengan tiket yang disediakan oleh pihak Tabung Haji ke KLIA. Saya ke Kuantan, dengan menaiki bas dari Klang Central.

Dari Stesen Bas Kuantan, saya menaiki teksi ke Hotel. Gambar perjalanan, saya tak ingat letak di mana. Yang ada hanya di Hotel. Dah saya jadikan video seperti di atas.

Semasa sampai ke sini, saya pun tak pasti kalau-kalau ada kawan lain yang turut serta. Bila sampai di sana barulah terjumpa dengan Imam Muda Astro, Us Abdul Jabbar. Kawan masa belajar di Arab Saudi dulu. Haa, ada lagi, Us Imran Nasoha. Dia duduk Subang Jaya. Kawan masa belajar di Madrasah Hafiz Klang. Alaa, yang tepi Sungai Klang tu. Kalau dulu, Madrasah tu berdepan dengan Pasaraya Great Wall. Sekarang pasaraya ni sudah tiada. Masa bertolak balik lepas habis muzakarah ni, saya tumpang keretanya hingga ke Subang. Lepas itu saya teruskan perjalanan ke Klang, rumah bapa mertuaku. Anak dan isteri masih di sini. Belum ke Labuan mengikuti saya. Hehe.

Antara personaliti tv yang saya lihat, Us…. emmm… saya pun dah tak ingat namanya. Maklumlah dah dua tahun berlalu. Rupanya saya ingatlah. Any how…

Program ini dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Dato Seri Jamil Khir.

Hotel ini, alhamdulillah amat selesa. Suasana resort. Lebih-lebih lagi ia terletak di tepi Laut. Ia juga kawasan peranginan.

Apa-apa pun terima kasih kepada pihak Tabung Haji yang telah menganjurkan Program Muzakarah Haji pada tahun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan