Sabtu, 2 Jun 2012

Persamaan: Islam, Kristian dan Judaism (Siri 1)


Khabar yang dibawa oleh nabi

وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ 

Fatir:24. Verily we have sent Thee In truth, As a bearer of glad tidings, and As a warner: and there never was a people, without a warner having lived among them (in the past).


24. Sesungguhnya Kami mengutusmu Dengan (ugama) Yang benar, sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman) dan pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar); dan tidak ada, sesuatu umat pun melainkan telah ada Dalam kalangannya dahulu seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran.

Rasul yang disebut dalam al-quran ada 25 orang.Seramai 124,000 orang nabi diutuskan. Musa, Ibrahim, Adam dll. Hanya islam agama selain kristian yang mempunyai kepercayaan yang bercampur iaitu dengan mempercayai jesus (isa). 

Tiada muslim yang benar2 muslim selagi tidak beriman dengan nabi isa.

      i.      Kami percaya bahawa nabi isa adalah seorang nabi yang diutuskan oleh allah.
     ii.      Kami percaya bahawa isa (jesus) adalah messiah (Christ) al-masih.
    iii.     Kami percaya bahawa jesus adalah telah dilahirkan secara ajaib tanpa sentuhan lelaki yang mana ramai dikalangan kristian moden tidak mempercayainya.
    iv.      Kami percaya bahawa jesus telah menghidupkan yang mati dengan izin tuhannya.
     v.      Kami percaya bahawa jesus telah menyembuhkan orang dengan izin tuhannya.
Namun begitu, setiap rasul yang datang sebelum Muhammad adalah ditujukan untuk kaumnya pada ketika itu sahaja. 
Disebabkan nabi Muhammad adalah nabi terakhir dan diutuskan bukan untuk golongan arab pada zaman tersebut sahaja, tetapi kepada seluruh manusia.
   
لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ 

38. ……. tiap-tiap satu tempoh dan waktu ada baginya perkara dan hukum Yang telah ditentukan oleh "Suratan Azali". Surah Ar-ra'd( 13:38)

38……. for Each period is a Book (revealed).

Nama kitab yang disebutkan dalam al-quran ada empat:
a.     Taurat
b.    Zabur
c.     Injil
d.    Quran
Kitab yang diturunkan sebelum al-quran hanya ditujukan kepada satu golongan tertentu dan mesej2 yang dibawa hanya untuk digunapakai secara keseluruhannya dalam tempoh masa tertentu.
Tetapi al-quran ditujukan bukan hanya untuk orang arab, tetapi ia ditujukan kepada setiap manusia.



الر كِتَابٌ أَنزلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ

الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ


1. Alif-Lâm-Râ. [These letters are one of the miracles of the Qur'ân, and none but Allâh (Alone) knows their meaning
1. A. L. R. a Book which we have revealed unto thee, In order that Thou mightest lead Mankind out of the depths of darkness into light - by the leave of their Lord - to the way of (Him) the Exalted In power, worthy of all praise!-

1. Alif, laam raa. (ini adalah) kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (yaitu) menuju jalan Tuhan yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji. Ibrahim (14:01)
________________________________
  


وَأَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ 

وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ


44. and warn (O Muhammad ) mankind of the Day when the torment will come unto them; Then the wrong-doers will say: "Our Lord! respite us for a little while, we will answer Your call and follow the Messengers!" (it will be said): "Had You not sworn aforetime that You would not leave (the world for the Hereafter).

44. dan berikanlah peringatan kepada manusia terhadap hari (yang pada waktu itu) datang azab kepada mereka, Maka berkatalah orang-orang yang zalim: "Ya Tuhan Kami, beri tangguhlah Kami (kembalikanlah Kami ke dunia) walaupun dalam waktu yang sedikit, niscaya Kami akan mematuhi seruan Engkau dan akan mengikuti rasul-rasul". (kepada mereka dikatakan): "Bukankah kamu telah bersumpah dahulu (di dunia) bahwa sekali-kali kamu tidak akan binasa? Ibrahim(14:44)
_________________________________


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ


185. the month of Ramadân In which was revealed the Qur'ân, a guidance for mankind and clear proofs for the guidance and the criterion (between Right and wrong).

185. (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Al-Baqarah(2:185)
_________________________________


إِنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا 

أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ



41. Verily, we have sent down to You (O Muhammad Sal-Allaahu 'alayhe Wa Sallam) the Book (this Qur'ân) for mankind In truth. so Whosoever accepts the guidance, it is Only for his ownself, and Whosoever goes astray, He goes astray Only for his (own) loss. and You (O Muhammad Sal-Allaahu 'alayhe Wa Sallam) are not a Wakîl (trustee or Disposer of affairs, or keeper) over them.

41. Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Al kitab (Al Quran) untuk manusia dengan membawa kebenaran; siapa yang mendapat petunjuk Maka (petunjuk itu) untuk dirinya sendiri, dan siapa yang sesat Maka Sesungguhnya Dia semata-mata sesat buat (kerugian) dirinya sendiri, dan kamu sekali-kali bukanlah orang yang bertanggung jawab terhadap mereka. Az-Zumar(39:41)

Semua ayat di atas menunjukkan bahawa nabi Muhammad diutuskan untuk sekalian manusia.


Bersambung akan datang.....PERBINCANGAN BERKENAAN RUKUN ISLAM DAN KESAMAANNYA DENGAN KANDUNGAN BIBLE. pada (SIRI 2) dan seterusnya.


Siri 1
Siri 2
Siri 3
Siri 4

Tiada ulasan:

Catat Ulasan