Rabu, 27 Jun 2012

Hajah Najla Tolak Gelaran "FIRST LADY OF EGYPT"



أكدت السيدة نجلاء محمود قرينة رئيس جمهورية مصر د.محمد مرسي رفضها بشدة للقب "سيدة مصر الأولى"، مشددة على أنه
 لا يوجد شيء يُسمَّى "سيدة مصر" بل يوجد خادمة مصر الأولى؛ لأننا جميعا مواطنون لنا نفس الحقوق وعلينا نفس الواجبات.


Isteri kepada Presiden Mesir Najla Mahmoud, berkeras menolak gelaran Wanita Utama Mesir "First Lady of Egypt". Ujarnya "Tidak terdapat nama gelaran "first Lady" tetapi yang ada ialah "Khadimah Mesr" Iaitu Khadam Mesir Utama. Kerana kita semua adalah warga mesir dan bagi setiap kita hak yang serupa dan kita semua juga mempunya tanggungjawab yang sama. 




وأضافت في تصريحات لموقع "إخوان أونلاين" أن لقبها هو "أم أحمد"، أو "الأخت نجلاء" أو "الحاجة"، مؤكدة أن الإسلام لا يُميِّز 
بين امرأة وأخرى أو بين شخص وآخر، وأننا جميعًا مصريون يداً واحدة من أجل وطننا.

Tambahnya lagi kalan penjelasan di web Ikhwan Online bahawa gelaran bagi diri ialah "Ummu Muhammad" (Ibu kepada Muhammad), "Ukht Najla" atau "Hajah". Tegasnya "Islam tidak membezakan antara seorang wanita dengan yang lain atau seseorang individu dengan yang lain. Sesungguhnya kita semua adalah rakyat mesir, bersatu demi negara kami.




اليوم تدخل الحاجة نجلاء القصر الرئاسي مفتتحة صفحة أول سيدة أولى محجبة.

فمصر لم تعرف في تاريخها الحديث، وقبل ثورتها سيدة أولى بالحجاب. إلا أن موجة الثورة أتت بالإخوان إلى سدة الرئاسة، وكان من الطبيعي أن تكون زوجة مرشح الإخوان متدينة.

Hari ini Hajah Najla telah memasuki Istana Presiden, ia juga suatu pembuka buku lembaran baru (sejarah) kerana beliau adalah WANITA PERTAMA  yang pertama bertudung. Di Mesir tidak pernah berlaku perkara sebegini dalam sejarahnya yang terkini dan sebelum kebangkitan rakyat. Kecuali gelombang yang berlaku pada kali ini adalah gelombang IKHWAN untuk mengecapi kekuasaan negara, sepertimana yang diketahui bahawa isteri kepada ahli-ahli IKHWAN dipilih dari kalangan yang beragama. 



rujukan: lihat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan