Rabu, 4 Oktober 2017

Hadiah Latihan Persekutuan (Perkembangan masa terkini)

Dah lama saya tak update berkenaan pembelajaran saya di UKM.

Hari ni dah setahun saya cuti belajar. Sem satu saya dah berjaya lalui dengan baik. Pointer pun alhamdulillah. Untuk menghabiskan sem 1 ni, cabaran agak tinggi kerana esaimen yang diberikan tersangatlah banyak.

Tekanan pun banyak juga. Walaupun hanya 4 subjek yang wajib diambil dalam sem ni, tetapi esaimen boleh tahan banyaknya. Saya pulak kali pertama menulis dalam bentuk ilmiah sebegini, ditambah pula dengan format yang tersendiri. Sebenarnya ketika di Universiti dulu, bukanlah tak pernah ada kerja kursus, tetapi dalam format yang berbeza. ye lah dulu hanya tahkik kitab, kali ini pula perlu kepada analisa dan pengolahan ayat yang perlu dilakukan dengan lebih teratur menjadikan ia sesuatu yang agak sukar.

Sudahlah kita tidak boleh mengatakan sesuatu tanpa sebarang rujukan, malah semua pandangan perlu di ubah gaya bahasa (para-phrasing) dengan baik. Ia pada satu suatu yang baru dan salah satu cara untuk membiasakan diri dengan penulisan akademik setarah dengan tulisan yang diterbitkan di dalam jurnal yang berindeks dan scorpus.

apa-apa pun sem 1 berjaya dilalui dengan baik walau penuh kesukaran. sebelum habis sem, kami semua perlu menjalani peperiksaan akhir sem. Untuk makluman, terdapat subjek yang tiada peperiksaan dan ada subjek yang ada peperiksaan. Tetapi semua subjek memerlukan kami menulis esaimen.

Oh ya, panjang esaimen ditetapkan sebanyak 20-30 halaman. Yup sangat-sangat banyak. Bayangkan di hujung sem, kami telah menulis sebanyak 13 esei kalau tak silap. Kalilah dengan 20 halaman paling kurang. Nak termuntah dengan data dan maklumat yang perlu dihadap setiap hari. Banyak sangat weh.

Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Alhamdulillah.

Lupa pulak nak cerita pasal hari pendaftaran. 

Kami mendaftar di Dewan (saya dah lupa nama dewan). Ramai sekali yang hadir sekali. Saya datang seorang diri mendaftar. ada juga kawan lain yang dapat HLP mendaftar hari ini. Tapi kami datang bukan pada waktu yang sama. Jadi saya sendirian je lah, walaupun ramai lagi yang lain di sana, saya tidak mengenali mereka (rasanya hingga hari ni tak kenal...hehe).

insya allah bersambugn....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan