Khamis, 19 Julai 2012

JALAN-JALAN DI PAGI HARI SABTU (CARREFOUR)

Baru sempat di Update ke blog. 

Pagi pertama setelah pulang dari Labuan(malam 13 Julai sampai Klang), sebelum datang ke Carrefour ni kami tiga beranak pergi sarapan di restoran mamak. Waktu datang ke Carrefour ni, jam baru pukul 8 pagi, lebih kurang la. Biasanya sabtu dan ahad memang dibuka awal. Ni antara gambar yang sempat di ambil sekitar pasaraya ni.
Mungkin ada yang tertanya-tanya apsal la pagi-pagi buta ni tangkap gambar vendor mesin (mesin jual air) ni. Saya kan tinggal/kerja di Labuan, kat Labuan tak de ke mesin ni??? Ada, di Bangunan Ujana Kewangan. Tapi saya sengaja ambil bila melihat perbezaan harga yang ada antara harga di Labuan dan di Semenanjung, khususnya di pasaraya ini di Klang.
 Nampak bukan harganya?? Tertera Rm 0.70 pagi satu minuman panas. Di Labuan harga minuman yang sama, berharga Rm 1.00. Lebih mahal RM 0.20.
Harga minuman sejuk pula RM 0.70, di labuan sama je dengan di atas, RM 1.00. Kalau di Labuan saya lihat orang tak henti-henti membeli minuman dari mesin ni. Ramai peminat walaupun harganya RM 1.00. Sebenarnya saya pun tak pasti dengan harga yang tertera di gambar masih valid/sah hingga hari ni, saya tak sempat nak beli sebab tak ada duit pecah. Sempat ambil gambar je.
Pagi ni tak da orang lagi. Kalau tak silap, kurang 10 orang pengunjung waktu ni. Lengang betul. Kalau pergi waktu lain tak tau nak cakap... ramai. Segalanya mudah dan tenang.
Kawasan buah-buahan, sayur-sayuran, dan makanan basah.
Bila datang membeli-belah hari sabtu, beg plastik tidak disediakan. Semua pun tahu benda ni. Cuma masa dah ghairah nak shopping, terlupa nak bawa beg kain dari rumah. Alhamdulillah terlihat ruangan kotak yang tidak digunakan oleh pasaraya. Memang barangan semua diletak dalam troli, yang jadi masalah nanti bila sampai rumah, takkan nak angkat satu-satu barang yang dibeli. Kalau ada plastik senang la. 
Jadi apa lagi, gunakanlah kotak-kotak ni. Bukan perlu bayar pun. Percuma, tanpa bayaran. Ambil je. Kalau nak isi makanan, jangan ambil kotak sabun. Takut bau sabun masuk/melekat pada makanan. Ambil la kotak sayur ka, kotak buah ka, tengok la yang mana sesuai.

Kehidupan dunia tak sama dengan akhirat?
Untuk kehidupan dunia kita selalunya nak mudah dan nak cepat. Kalau bab ini kebanyakan manusia amat pantas memikir dan melaksanakannya. Pergi pasaraya pagi-pagi takut bersesak-sesak.

Tapi jarang yang mengambil iktibar yang sama untuk kehidupan akhirat. Pada waktu puncak (peak hour) kesesakan memang berlaku, kalau pergi kerja akan tersekat dalam kesesakan jalan, kalau telepon waktu ni, casnya lebih mahal. Pada luar waktu puncak contohnya 2 pagi, kalau bergerak ke ofis berapa masa yang diperlukan?? berbanding waktu puncak?? tentunya masa lebih singkat dan lebih cepat bukan?? Off course..la kan

Begitu juga, permintaan kita kepada Allah (doa), jadi bilakah waktu off peak? Tentunya malam hari selepas setengah malam. Sebab itu, kita dianjurkan bangun hidupkan malam dengan amalan seperti yang ditunjukkan oleh rasulullah. Ketika ini hanya benar-benar terpilih/terbaik sahaja yang berkemampuan bangun.

Doa kita ketika itu, -insya allah- akan diperkenankan oleh Allah tanpa sebarang hijab (halangan) lagi. Mari lah sama-sama kita menguatkan azam baru di sempenan bulan RAMADHAN ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan