Jumaat, 2 Disember 2011

"Nak pergi Umrah?"

Ada orang ajak pergi umrah. Kawan-kawan. Bukan tak nak pergi. Bukan pasal duit, ermmm duit pun satu hal juga. Tapi yang lebih difikirkan, "tak kan aku nak pergi sorang-sorang je?". Lagipun aku dah pergi umrah. Isteriku belum pernah lagi, jadi aku rasa tak perlu lah aku nak pergi lagi, kalau bukan bersamanya.

Umrah sepertimana yang diketahui hukum mengerjakannya adalah Sunnah Muakkadah. Walaupun begitu ada pendapat yang mengatakan bahawa ia wajib sama seperti haji.

Berdasarkan Ayat:
وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ
bermaksud: Dan sempurnakanlah Haji dan Umrah kerana Allah..AlBaqarah (2:196)

Walau apa pun, sama ada ia sunnah muakkadah atau wajib, aku telah melaksanakannya. Lepas tanggungjawab la gitu.

Bukan tak nak pergi lagi. Tapi sekarang ni banyak benda yang sedang bermain dalam fikiran. Simpanan pun bukan banyak mana. Tapi insya-Allah bila sampai masa, aku kan pergi jua untuk kesekian kalinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan